Companiile utilizează o serie de strategii pentru atragerea publicului-țintă, precum gamificarea, marketingul pe canalele de social media, vânzarea cu discounturi sau îmbunătățirea experienței consumatorilor pentru a crește loialitatea clienților. Începând cu anul 2005, pe piața de promovare a afacerilor a fost implementată strategia de co-creare alaturi de clienți. Este o strategie de afaceri prin intermediul căreia clienții sunt implicați activ în dezvoltarea de produse și servicii.

De exemplu, în domeniul iGaming, unde este disponibilă și platforma online Casino Slotoro, un portal licențiat internațional, care acceptă jucători români, oferindu-le bonusuri exclusive, operatorii creează promoții bazate pe sugestiile jucătorilor, ceea ce le permite o personalizare mai eficientă a ofertelor și a experienței de joc. Prezentul articol analizează strategia de co-creare alături de consumatori, modul de implementare și beneficiile pe care le oferă clienților și afacerii pe termen lung.

Cum funcționează procesul de co-creație cu clienții?

Procesul de creație împreună cu consumatorii produselor sau serviciilor companiei implică transformarea clienților din consumatori pasivi în parteneri activi. Utilizatorii sunt invitați prin intermediul canalelor de comunicare ale companei pentru a participa la sesiuni online sau offline de consultare pentru crearea de noi produse și servicii sau de transformare a produselor și serviciilor curente.

Sunt organizate întâlniri pe platforme, în cadrul unor focus-grupuri sau al unor workshop-uri, fiind vizate înțelegerea clienților, așteptările lor, precum și crearea unei relații solide centrate pe identificarea soluțiilor optime pentru clienți. Strategia de co-creare împreună cu consumatorii este mult mai eficientă decât aplicarea de chestionare despre nivelul de satisfacție al clienților.

Clientul este implicat încă din faza incipientă a proiectului, acesta participând activ la partea de creare a conceptelor, a prototipurilor sau la stabilirea caracteristicilor primare ale produselor ori serviciilor. Părerile și feedback-ul clienților sunt utilizate în procesul de dezvoltare și la nivel decizional, ceea ce le oferă consumatorilor o experiență personalizată alături de brandul pe care îl preferă.

De ce este utilizată strategia de co-creare împreună cu clienții?

Companiile sunt deschise la ideea de partajare a procesului de creație al produselor și serviciilor cu consumatorii direcți, peste 58% dintre afaceri fiind interesați de dezvoltarea unui proiect pilor pentru dezvoltarea de noi produse. La rândul lor, peste 71% dintre clienți sunt dornici să aibă parte de experiențe personalizate, iar 90% dintre aceștia sunt interesați să răspundă brandului ale cărui produse și servicii le folosesc.

Pe piață există proiecte de co-creație care funcționează foarte bine, printre acestea numărându-se Lego Ideas, My Starbuck Idea, Nike ID, Coca-Cola Freestyle și Co-Create Ikea. Utilizarea acestei strategii generează o gamă extinsă de beneficii pentru companii și clienții lor, printre care se remarcă și următoarele avantaje:

  • Reducerea riscurilor și a costurilor pentru companie – folosirea clienților în procesul de dezvoltare de noi produse și servicii contribuie la diminuarea riscurilor și a cheltuielilor companiei prin eliminarea greșelilor legate de produsele care urmează să fie lansate;
  • Scurtarea ciclului de producție – alinierea produselor la așteptările consumatorului reduce procesul necesar conceperii produselor;
  • Stimulează crearea de produse mai bune și chiar inovația – clienții le furnizează consumatorilor informații bazate pe propriile așteptări și dorințe, ceea ce permite abordarea dintr-o varietate de perspective, astfel încât produsele create să reflecte întocmai dorințele utilizatorilor;
  • Creșterea nivelului de satisfacție al clienților – produsele și serviciile dezvoltate în colaborare cu consumatorii au șanse mai mari de a fi bine primite de către clientelă, ceea ce va crește nivelul de satisfacție al consumatorilor;
  • Crearea une relații solide între brand și clienți – procesul de co-creație reprezintă o dovadă supremă de încredere a companiei în consumatorii produselor și serviciilor furnizate, iar transformarea utilizatorilor în parteneri activi ai afacerii creează un sentiment de proprietate, dar și de apartenență la comunitate, fiind favorizată și creșterea nivelului de angajament al clienților;
  • Loializarea consumatorului – implicarea clienților în dezvoltarea de produse pentru companie îi sporește consumatorului încrederea în brand, fidelizându-l pe acesta;
  • Compania beneficiază de un avantaj competitiv – crearea de produse care se bazează pe părerile și feedback-ul clienților îi permite companiei să se evidențieze pe piață, prezentându-se ca o afacere orientată în mod real către consumatori.

Pe lângă beneficiile prezentate, pe lista se mai adaugă și crearea de produse finale care sunt relevante pentru consumatori, acestea bazându-se pe preferințe reale și pe participarea unor clienți reali.    

Cât de sigură este strategia de co-creație alături de consumatori pentru afacere?

Beneficiile oferite de implementarea strategiei de co-creație cu clienții duce la o creștere cu 20% a ratei de succes a afacerii. Cu toate acestea, asemenea celorlalte strategii de afaceri există și provocări care necesită o rezolvare eficientă. Printre acestea se numără percepția negativă despre brand, dificultăți de gestionare a procesului de co-creație și lipsa unui feedback relevant.

Pentru a depăși provocările strategie de co-creație împreună cu clienții, brandul își va stabili reguli clare de urmat, își va seta niște așteptări reale și va integra strategia în planurile de viitor, ca o parte a culturii afacerii. Pentru că, nicio afacere nu există fără clienții săi, aceștia reprezentând baza succesului unui brand.

Share your love